Werkgeluk & Employee Journey

Visie employee journey

Vanuit JobAligner hechten we veel waarde aan het gedetailleerd in kaart brengen van de employee journey. De focus ligt op het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid tijdens de gehele employee journey. We weten namelijk hoe waardevol dit is voor het succes van jouw organisatie. Als jouw medewerkers zich gewaardeerd voelen, draagt dit bij aan een positieve en productieve bedrijfscultuur. Het versterkt bovendien je imago en de band met je cliënten. Resumé, het optimaliseren van de employee journey zorgt dus ook voor de ervaring van meer werkgeluk.

Integrale benadering employee journey

Dankzij een integrale benadering van de employee journey krijg je meer dan alleen een helder inzicht in de reis, ervaring en ontwikkelbehoefte van iedere medewerker. Zo laat JobAligner je ook zien hoe je impact kunt maken, betrokkenheid kunt vergroten en hoe je een (meer) aantrekkelijke werkgever wordt. Je wilt betrokken, goed presterende en loyale collega's die daadwerkelijk bijdragen. En medewerkers die zelfs na hun vertrek positief blijven spreken over jouw organisatie.

Integratie employee journey en vlootschouw

Er bestaat een belangrijke relatie tussen het begrip employee journey en vlootschouw. Via een vlootschouw breng je in kaart in hoeverre jouw medewerkers bijdragen aan het succes van jullie organisatie. Zo bepaal je met een HR-vlootschouw wat ieders potentieel is. Het is dus een manier om de aanwezige kennis, talenten en competenties van jouw medewerkers binnen de organisatie vast te stellen en deze af te zetten tegen de gewenste kennis, talenten en competenties.

Daarnaast is het bij het maken van een HR-vlootschouw belangrijk om te kijken naar de ontwikkeling van het team. En in het bijzonder hoe een medewerker bijdraagt aan een goed functionerend team. Je kunt vlootschouw dus zien als een goede voorbereiding op je strategische personeelsplanning. Vanuit JobAligner erkennen we het belang van vlootschouw en daarom hebben we dit gedachtengoed volledig geïntegreerd in onze Werkgeluk App.

Employee Journey - gezamenlijke verantwoordelijkheid

De employee journey is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, van zowel de werkgever als de werknemer. In eerste instantie gaat het om het achterhalen van de relevante gegevens die bepalen hoe de medewerkers hun employee journey ondergaan. Daarom heeft JobAligner meer dan 15 werkgelukthema's ontworpen, die duidelijk maken hoe de werknemers hun employee journey ervaren.

Hierna is het de beurt aan de leidinggevenden. Zij kunnen hun visie geven, door de input van de medewerkers te voorzien van hun persoonlijke feedback. Zodoende wordt duidelijk hoe de leidinggevenden aankijken tegen de competenties, uitvoering van taken, talent, groeibehoefte etc. van iedere medewerker.

Optimaliseer de medewerkersreis vanaf de basis

Door de medewerkersreis stap voor stap in kaart te brengen, ontdek je precies waar medewerkers zich betrokken voelen en waar niet. Je begrijpt nu ook wat er daadwerkelijk in hen omgaat. Hoe gelukkig en gemotiveerd ze zijn. Of ze zich gewaardeerd voelen. Of ze voldoende autonomie ervaren. Of ze vinden dat er voldoende aandacht wordt besteed aan hun ontwikkelpotentieel. En hoe zij de relatie met hun leidinggevende ervaren.

Als je de medewerkersreis vanaf de basis goed inricht, help je jouw medewerkers om hun potentieel beter te benutten. Dit leidt tot meer werkgeluk, meer betrokkenheid en uiteindelijk tot betere prestaties voor je organisatie.

Employee Journey in 8 Stappen

De employee journey kan worden onderverdeeld in 8 stappen. Het is aan de werkgever om een visie te ontwikkelen op deze verschillende fasen uit de employee journey.

Stap 1. Aantrekken

Aantrekken is een belangrijk onderdeel van elke relatie, dus ook tussen een medewerker en een organisatie. In deze context verwijst aantrekken naar een organisatie die wordt gezien als een aantrekkelijke werkgever.

Stap 2. Werven

Het werven begint het aantrekken van kandidaten, die vervolgens solliciteren en het eindigt wanneer ze het aanbod accepteren.

Stap 3. Preboarden

Zodra de geschikte kandidaat is gevonden en geselecteerd, begint de volgende fase: preboarden. Dit is de periode tussen het accepteren van een nieuwe baan en de eerste werkdag.

Stap 4. Onboarden

Onboarden verwijst naar de eerste werkdag van de nieuwe medewerker en de periode daarna. Door vanaf het begin in je medewerkers te investeren, doe je een waardevolle langetermijninvestering.

Stap 5. Ontwikkelen & Groeien

Inmiddels is de nieuwe medewerker succesvol ingewerkt en heeft hij z'n plek in de organisatie gevonden. Om de medewerker optimaal te kunnen laten bijdragen, is het van belang om de persoonlijke ontwikkel- en groeibehoefte te achterhalen. En door aansluitend te kijken in hoeverre dit matcht met de visie van de leidinggevenden.

Stap 6. Betrekken

Het betrekken van medewerkers heeft primair te maken met het bevorderen van werkgeluk. Het verhogen van medewerkersbetrokkenheid staat dan ook centraal in de aanpak van JobAligner.

Stap 7. Behouden

Als een medewerker eenmaal is ingewerkt, zich goed ontwikkelt en bijdraagt aan je organisatie, bestaat de volgende stap uit het behouden van deze medewerker. Retentie is belangrijk om talent binnen je organisatie te houden en de hoge kosten van vervanging te vermijden.

Stap 8. Offboarden

Offboarding omvat de periode tussen de opzegging van het arbeidscontract en het definitieve vertrek van een medewerker. Hoewel professioneel offboarden vaak over het hoofd wordt gezien, kan een organisatie het nodige doen om een fijn en soepel vertrek te garanderen. En in het beste geval kan een vertrekkende medewerker als een ambassadeur van jouw organisatie fungeren.

Slotopmerking

De medewerker hecht veel waarde aan zijn ontwikkel- en groeimogelijkheden (stap 5). De employee journey van JobAligner is ontworpen om de medewerkerservaring te verrijken en betrokkenheid te maximaliseren.

Jobcraften

Employee Journey en Jobcraften

Wat is jobcraften? Bij jobcrafting wordt de jobinhoud aangepast aan de kennis, vaardigheden, talenten, interesses en behoeftes van de medewerker. Jobcrafting is een methode waarbij kleine wijzigingen in de job aangebracht worden, die ervoor zorgen dat het werk meer voldoening geeft.

Het fenomeen jobcraften en de employee journey zijn nauw met elkaar verbonden. Zoals gezegd, vormt de beoordeling van taken en competenties per medewerker een belangrijk onderdeel van de employee journey en dit heb je nodig om te kunnen jobcraften. Laat medewerkers daarom aangeven welke taken zij leuk en juist minder leuk vinden. Het is een gegeven dat medewerkers goed zijn in het verrichten van taken die ze leuk vinden. Andersom, is ook waar, taken die zij minder leuk vinden, worden vaak niet efficiënt uitgevoerd. Gelukkig is het zo, dat iedere medewerker een andere beleving heeft bij de uitvoering van zijn of haar werkzaamheden. Jobcraften kan hier dus perspectief bieden en de medewerker meer werkplezier opleveren.

Employee Journey leer- en groeimogelijkheden staan centraal

Zorg ervoor dat je de ontwikkelbehoefte van iedere medewerker weet te achterhalen. Lever als werkgever een actieve bijdrage aan het supporten van de leer- en groeimogelijkheden van individuele medewerkers. Leer- en groeimogelijkheden zijn een belangrijke indicator voor de beleving van werkgeluk.

Het kan voorkomen dat een medewerker kenbaar heeft gemaakt geen ambitie te hebben om zichzelf verder te ontwikkelen. In voorkomende gevallen heeft het geen zin om als werkgever hier veel tijd en energie aan te spenderen. Een uitzondering kan zijn, dat je als werkgever vindt dat de medewerker zichzelf verder dient te bekwamen ten aanzien van de uitoefening van bepaalde werkzaamheden.

Employee Journey en ontwikkelplannen

Zodra duidelijk is geworden wat de werknemer nodig acht om zich verder te kunnen ontwikkelen. En de werkgever hierover mede een visie heeft bepaald, is het tijd om concrete ontwikkelplannen per medewerker uit te werken. Bepaal gezamenlijk wat nodig is voor de verdere ontwikkeling. Besteed hier als werkgever serieuze aandacht aandacht aan, zodat jouw medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen. Leg ook vast wie de mentor of coach van de medewerker wordt. Op deze manier lever je dus echt een positieve bijdrage aan het vergroten van de medewerkersbetrokkenheid tijdens de employee journey.

Conclusie: investeren in de employee journey bevordert werkgeluk

Het is voor iedere organisatie van onschatbare waarde om de employee journey goed in kaart te brengen. Deze verantwoordelijkheid ligt zowel bij de werkgever, als bij de werknemer. De resultaten benadrukken het succes van deze aanpak. Zo krijg je inzicht in hoe de betrokkenheid van je medewerkers versterkt kan worden. En wanneer jouw medewerkers zich echt gewaardeerd voelen, ontstaat er een positieve en productieve bedrijfscultuur. Dit heeft niet alleen een positief effect op de interne dynamiek, maar dit versterkt ook het imago van jouw organisatie en de relatie met je cliënten. Het optimaliseren van de employee journey is een krachtig middel voor meer werkgeluk, duurzame groei en succes!